Secció senderisme - 2012

05 Febrer Sortida cultural d'Arqueologia, Jaume DeyàCrònica i fotos
19 Febrer Pujada al GalatzóCrònica i fotos
01 al 04 Març Sortida hivernal als PirineusCrònica i fotos
18 Març Circular: Font d'es Noguer, Coll de sa Coma dels Ases, Puig Tossals Verds, Morro d'Almallutx, Puig de Sa Font, Font d'es NoguerCrònica i fotos
06/07 Abril Sa TravessaCrònica i fotos
22 Abril Sortida cultural Botànica, Joan BibiloniCrònica i fotos
19/20 Maig Sortida a la Serra de Llevant. Fent Vivac el vespreCrònica i fotos
03 Juny Es Fumat de Formentor, acabant a Cala Murta per fer un capficoCrònica i fotos
17 Juny Can Fussimay, travessia de sa Fe, pas d'en Marc, puig de Sa Galera, puig d'es Teix, pas d'es Falcó, travessia de can Fussimay, Can FussimayCrònica i fotos
01 Juliol 0-1400 m o sortida amb desnivell importantCrònica i fotos
23 al 29 Juliol Sortida Pirineus o altra zonaCrònica i fotos
16 Setembre Pas d'es marge - Pas de s'al·lot mortCrònica i fotos
29 Setembre Sa cova de sa campana Crònica i fotos
07 Octubre Fita del Ram (Esporles) Crònica i fotos
14 Octubre Circular:Cúber-Morro de Cúber-Coma dels ases-Puig de sa Font-Morro d'Almallutx-Cúber Crònica i fotos
04 Novembre Penyal d'honor Crònica i fotos
18 Novembre Cavall Bernat Crònica i fotos
16 Desembre Excursió i dinar de cloenda. Lloc a concretar Crònica i fotos

CAVALL BERNAT

novembre 2012

El club de muntanya i escalada Sóller, el dia 18 de novembre, va realitzar una sortida de senderisme a uns dels llocs més privilegiats de la nostra Serra Tramuntana, concretament a sa cresta d'Es Cavall Bernat (Pollença).

Sortiren del Port de Pollença, Cal Pesso, Atalaia Vella (353 m), Serra d'es Cavall Bernat. Aquí començà la part técnica i més bonica de l'excursió. Una serra amb unes vistes immillorables i un terreny on els muntanyers havien de posar els 5 sentits per superar els diferents obstacles i trepes.

La meterologia amenaçava pluges, però varen poder acabar la sortida i els agafà la pluja en arribar als vehicles.

Abans d'arribar a la part més nord de la cresta baixaren cap al camí de Cala Boquer, cases de Boquer y Port de Pollença.

En definitiva una sortida d'èlit per un grup d'èlit.

La propera sortida serà el 3r diumenge de desembre amb dinar de germanor inclós.

CIRCULAR: CÚBER-MORRO DE CÚBER- COMA DELS ASES- PUIG DE SA FONT-MORRO D'ALMALLUTX-CÚBER

octubre 2012

El passat diumenge 14 d'octubre la secció de senderisme del CMES, va realitzar una sortida circular, juntament amb el club de muntanya “Alzina” de ciutat, a una zona coneguda, però amb un itinerari inèdit.

Sortiren de la Font del Noguer, direcció a l'embassament de Cúber. En aquest punt es desviaren cap a un cingle que els portà en el Morro de Cúber (951m). Aquí varen poder gaudir de les vistes de Cúber i del Puig Major, vistes que no perdrien fins quasi el final de l'excursio. Crestejaren fins el coll de la Coma dels ases (903 m) i allà es dirigiren cap el Puig de Font (1072 m), per un pas sense nom.

Seguiren crestejant, sense perdre les vistes fins arribar al segon mil de la jornada, el Morro d'Almallutx (1064 m). Per acabar els esperava una forta baixada fins arribar a les cases de neu de Tossals. En aquest punt es desviaren cap al coll dels Coloms i per la caneleta fins a la font del Noguer.

Aquí gaudiren d'un dinar de germanor entre els dos clubs.

ESPELEOLOGIA:COVA DE LA CAMPANA

Setembre 2012

El passat dissabte 29  de setembre el club de muntanya i escalada de Sóller va realitzar una sortida d'espeleologia a una de les coves emblemàtiques, més grans i no comercials de la nostra illa; concretament a la Cova de la Campana.

La Cova de la Campana, es troba situada al comellà de la cova, entre el torrent de Pareis i el km 9,5 de la carretera de Sa Calobra.

Aquesta cova es composa de tres sales de gran grandària que són, la sala del Campament, la sala de Gràcia i la sala dels Gorgs. Aquestes sales estan a diferent nivell i s'hi accedeix amb cordes i es remunten rapel·lant. Amb rapels de 30 m, 30 + 30 m i  30 m. S'ha de passar per una gatera d'uns 20  m i tornar enrere i també hi ha dos pous de uns 70 m. En definitiva una sortida de nivell alt.

La propera sortida serà de senderisme el segon diumenge d'octubre a la zona de Cúber.

TUENT PAS D'ES MARGE-PAS DE S'AL·LOT MORT

setembre 2012

Després d'unes merescudes vacances i de la sortida estrella de l'any al Parc d'Aigües Tortes(Catalunya), la secció de senderisme del CMES, tornà a emprendre amb el calendari de sortides previstes.

La sortida va consistir en una excusió circular per la zona de Tuent , concretament pas de s' Al·lot Mort i pas d'es Marge.

Començaren a Can Lleig per enfilar pel torrent dels Diners. Feren un troç per dins el llit del torrent fins a un punt on el camí es desvia cap a la dreta per anar pujant i passar pel pas de s'Al·lot Mort i enllaçar amb el torrent del mateix nom. un cop creuat

Aquest cop feren una circular a sa zona de Tuent, concretament es pas de s’Al·lot Mort i es Pas d’es Marge.
Començaren a Can Lleig per enfilar per el torrent del Diners. Aquest tram es far per dins es llit del torrent. Arribant a un punt es camí es desvia cap a la dreta per anar pujant i pesar per es pas de s’Al.lot Mort i el torrent del mateix nom, que el creuaran. Aquesta zona es la més bonica de tota s’excursió. Seguiran pujant per un camí poc definit i ple de càrritx fins arribar a sa Paret llarga. Pesat aquest punt començar es descens pesant per s’Avenc Donzella i es pas d’es Marge. El descens segueix fins trobar es camí de sa Costera o de Bàlitx. Pesant per es Coll de Na polla, vergeret i platja de Tuent, on pegaren un cap fico.
La propera sortida 14 de Octubre: Morro de Cúber, Puig de sa Font, Morro d’almallutx i Puig Tossals.

CAN FUSSIMANY- TRAVESIES I SINGLES

juny 2012

El diumenge 17, el club de muntanya i escalada Sóller, va realitzar una sortida de senderisme per la zona de Deià. Va esser una sortida tècnica i de nivell alt, fent una travessia de singles.

Sortiren de Deià direcció en es Xaragall d'es Racó, penyal d'es Racó, on pogueren admirar les meravelloses vistes del poble. Seguidament començà la part tècnica de la jornada fent la travessia dels Singles, trobant diversos passos de dificultat, fins arribar en el Xaragall de Can Boqueta. Seguiren per dins el bosc, perdent un poc de cota per arribar a sa Travessia de sa fe. Una travessia entre singles, amb passos compromesos i de nivell alt. Fins arribar en es pas d'en Marc, on el feren de davallada, per anar acabant la jornada, passant per Ses Rotes, Can Fussimay i Deià.

En acabar es dirigiren a Sa Cala per pegar un capficó i dinar. La propera sortida serà el segon diumenge de juliol, fent un sortida clàssica estival, el torrent de Pareis.

ES FUMAT DE FORMENTOR

Juny 2012

El passat diumenge la secció de senderisme del CMES, va realitzar una sortida a la zona de Formentor. Sortiren del Far de Formentor, on pogueren gaudir d'unes meravelloses vistes de la zona Nord de l'illa i també pogueren albirar Menorca.

Tot d'una agafaren el camí vell del Far (camí de bístia que s'emprava per arribar al Far, abans de la construcció de la carretera). Durant tot el trajecte varen gaudir dels espectaculars penyasegats que hi ha en aquesta Península. En ésser a les faldes del Fumat de Formentor, el mateix camí els conduí en el coll de sa Creu, en aquest punt es desviaren per fer cim. Una vegada baixat del cim continuaren pel mateix camí, passant pel coll de la Bretxa i la baixada fins al camí de Cala Murta.

Es desviaren cap a la Cala per pegar un capfico, a un lloc paradisíac i poc visitat. Una vegada finalitzat el bany, només els quedava remuntar el camí de Cala Murta fins arribar a l'aparcament de Cala Figuera on finalitzaren la sortida. La propera sortida serà a la zona de Deià, on farem una travessia de singles i passos.

SERRA DE LLEVANT

Maig 2012

El club de muntanya i escalada Sóller, va organitzar una sortida de senderisme, de dos dies al Parc Natural de la Peninsula de Llevant. Sortiren el dissabte 19 capvespre de Betlem. Seguiren per la costa passant per diverses platges verges com Cala de s'Estret, Cala Mata, Es Caló,... Precisament en aquesta darrera es desviaren cap en es Coll d'es vent i pas d'es Torrers, fins arribar a sa Talaia Moreria (434 m). En aquest punt, que té unes vistes inmillorables, s'aturaren per sopar, gaudir d'una vesprada de germanor i fer hi Bivac. El vespre va ser ventós i fred.

El diumenge després de berenar, continuaren la caminada direcció en es Coll Paret (284 m) i camí d'es Mondoi, fins arribar a s'Arenalet d'es Verger, on pegaren el primer capfico de la jornada. Seguidament agafaren el camí de s'Esquena Llarga, camí dels presos, desviant-se cap al Pas d'es Porcs, Es Caló i Betlem. Abans d'arribar a Betlem pegaren el segon capfico de la jornada.

La propera sortida serà a principis de Juny en es Fumat de Formentor.

SORTIDA CULTURAL

Abril 2012

El passat diumenge 22 d'Abril la secció de senderisme del CMES, va realitzar una sortida cultural de geologia i medi ambient, guiada pel geòleg Damià Perellò Fiol.
Sortiren de Sa Granja d'Esporles direcció al camí d'es correu, on començaren les explicacions de les diferentes capes que trobàvem i data de la seva formació.
El camí passa pel coll d'es Pi i els duu a Banyabufar. Allà agafaren el camí d'es General o camí d'abaix. Aquest camí arriba en es Port d'es Canonge. A n'aquesta zona va ésser on pogueren rebre més explicacions,donat que s'hi troben una gran quantitat de plecs.

Des d'un punt de vista estructural, a l'illa de Mallorca, es distingeixen quatre grans zones: la Serra de
Tramuntana, les serres centrals, les Serres de Llevant i les cubetes (Palma, Inca, Sa Pobla, Campos i
Manacor). Les serres de Mallorca estan formades per plecs i encavalcaments que, a diferència de Menorca,
afecten materials bàsicament Triàssics, més moderns. Els plecs i encavalcaments es produeixen a partir d'un
nivell plàstic basal (els guixos i les margues del Triàssic Keuper) que afavoreix el desplaçament dels materials superiors. El límit entre les serres i les cubetes correspon a falles normals, les quals crearen zones deprimides (les cubetes) que han estat reomplenades des de el Miocè superior fins a l'actualitat.
Tambè aprengueren a distingir la gran varietat de pedres que s'hi troben.

Per tornar a sa granja agafaren es camí d'es Pescadors, passant per Son Coll. La propera sortida serà una sortida cultural de botànica i una torrada de germanor.

SA TRAVESSA

Abril 2012

Durant els dies de Pasqua, el club de muntanya i escalada Sóller va realitzar una sortida de senderisme prou interessant i de nivell alt. Va esser sa travessa d'Andratx a Pollença.

Sortiren el dijous dia 5 des d'Andratx, concretament d'es Coll de Sa Gramola. Els núvols, la boira i les pluges dèbils no els abandonarien en tot el dia, però els muntanyers no es feren enrere. Seguidament enfilaren per sa Coma de Ses Selles, pas Gran, pas d'en Ponsa i es Castellet (776 m). Continuaren cap a Sa Serra del Pinotell, Pas d'es Cossis, Coll de sa Moleta Rassa (618 m), Pas de Na Sabatera i Coll d'Estellencs (652 m). Aquí es desviaren cap a Planicia, Es Rafal, s'Arboçar i es camí d'es Correu fins arribar a Esporles, on pernoctaren.

El divendres 6, els esperava l'etapa amb més denivells. Sortiren d'Esporles direcció a Son Cabastre, Coll de Sa Basseta (455 m), Mola de Son Pacs, Coll de Sant Jordi (478 m), Sa Comuna de Valldemossa (764 m) i Valldemossa. Seguidament enfilaren cap els Cairats, Pla da Sa Serp, Coll de Sóller (497 m), Pas d'en Topa, Serra d'Alfàbia i finca s'Arrom, on s'allotjaren.

El dissabte 7, tenien per davant s'etapa més llarga, però amb desnivells discrets. Sortiren de s'Arrom direcció refugi d'en Quesada, Cases de l'Ofre, Coll de l'Ofre (875 m), Font d'es Noguer, canal de s'Embassament, Coll d'es Castellot, Son Nebot, Camí Vell de Lluc, Escorca, Bosc de Son Massip, Lluc, Menut, Binifaldó, Alzina d'en Pere, Camí Vell de Pollença, Font de Muntanya, Vall d'en March i l'esperada Pollença. En definitiva uns dies per gaudir de sa muntanya amb un repte important per davant i sobre tot uns dies de bon ambient - companyerisme entre els participants.

La propera sortida serà una sortida cultural.

CIRCULAR FONT DES NOGUER

Març 2012

El diumenge 18 de marçla secció de senderisme del CMES, va realitzar una sortida circular a una zona coneguda, però amb un itinerari inèdit.

Sortiren de sa Font des Noguer, direcció a l'embassament de Cúber, torrent de s'Almadrà. En aquest punt es desviaren cap a un comellar sense nom, ni camí, sortint al Morro de Cúber (951m). En aquest punt, pogueren gaudir de les vistes de Cúber i del Puig Major, vistes que no perdrien fins quasi el final de l'excursió.

Crestejaren fins el coll de sa Coma dels ases (903 m), allà es dirigiren cap el Puig de Font (1072 m), per un pas sense nom. Seguiren crestejant, sense perdre les vistes de Cúber i del Gorg Blau, fins arribar al segon mil de la jornada, el Morro d'Almallutx (1064 m). Des d'aquí els esperava una forta baixada, fins arribar a les cases de neu de Tossals. Seguidament agafaren la pujada clàssica cap el cim de Tossals (1118 m).

Des del cim de Tossals, baixaren per un camí poc conegut que els portà a les cases velles de Tossals. Allà agafaren el camí clàssic del refugi, passant per la Font del Prat i el coll dels Coloms, acabant a la Font des Noguer.

En definitiva una sortida d'èlit, bonica, llarga i tècnica. La propera sortida serà per Pasqua i es farà la travessa de la Serra de Tramuntana (Andratx – Pollença).

PUJADA AL GALATZÓ

Febrer 2012

El passat diumenge 19, la secció de senderisme del CMES, va realitzar una sortida de nivell mitjà – alt (tant per la distància com per la superació de passos) a la zona sud, de la nostra estimada Serra de Tramuntana. Pujaren al Galatzó per una zona poc coneguda i interessant.

Sortiren de Ca na Micolava (ctra Andratx – Estellencs), començaren amb una petita pujada que els portà al pla de s’Ordi, seguidament feren una pujada forta per dins un comellar, fins arribar al pas més compromès de la jornada, es pas des Ferros. Per superar-lo hagueren de trepar i emprar la destresa muntanyenca.

Seguiren cap a sa Font d’es Quer, on varen berenar. Continuaren cap en es Puig Es Castellet (778 m), Serra d’es Pinotells, Puig de sa Moleta Rasa (684 m). Per acabar de pujar, els esperava encara nevat el cim estrella de sa jornada Es Galatzó (1027 m). Aquí pogueren gaudir d'unes immillorables vistes de Puigpunyent, Estellencs, costa d’Estellencs,...

Una vegada recuperades la força i l'energia, els esperava una llarga baixada, passant pel pas de Sa Sabatera, Coll de sa Moleta Rassa, Pas d’es Cossi, Coll de sa Moleta Rassa, Boal de Ses Serveres i acabaren al km 97, de la ctra Andratx – Estellencs.

SORTIDA CULTURAL-ARQUEOLOGIA- ES BARRANC

Febrer 2012

Aquest passat diumenge 5 de Febrer, la secció de senderisme del CMES, realitzà una sortida cultural. En aquesta ocasió fou el company i arqueòleg, Jaume Deyà, qui es va encarregar d’organitzar-la.

L’inici de la sortida fou a Biniaraix, ja que la temàtica d’aquesta visita girava entorn al patrimoni arqueològic i als orígens prehistòrics del camí des Barranc. Iniciàrem la pujada pel camí vell fins arribar a can Silles i baixarem pel camí del barranc pròpiament dit, desviant-nos en nombroses ocasions per a visitar diferent coves i abrics.

En Jaume, a través dels jaciments funeraris que es poden trobar entorn al camí vell, explicà el possible curs del sender que comunicava la vall amb les muntanyes, i de quina forma, aquestes comunitats prehistòriques arribaren a donar un sentit religiós i simbòlic a aquesta formació geològica.

Visitarem la cova de can Pau, la cova de s’Alova, la cova de na Maria, la cova de les alfàbies i el coval d’en Pep Rave, tots ells antics llocs d’enterrament, on poguérem aprendre quan, com, qui i per què hi enterraren els seus difunts.

La ruta fou impressionant, ja que gaudirem d’un paisatge totalment nevat, a més de visitar indrets que en moltes ocasions se’ns passen desapercebuts.

La propera sortida serà dia 19 de Febrer i serà pujar en es Galatzò.

VALLDEMOSSA - BUNYOLA

Gener 2012

El CMES, començà el nou any fent una excursió de Valldemossa a Bunyola.

Sortiren de l'Estret de Valldemossa i es trobaren tot d'una amb una forta pujada, que aconseguí llevar el fred a tots els nostres muntanyers. En arribar a l'esperat Puig de Na Fàtima (651m) van poder gaudir d'unes immillorables vistes de Palma, de la badia i direcció Nord de la finca de Pastoritx.

Després baixaren fins arribar al coll de Son Puig (403m) on enfilaren una altra pujada fins arribar a n'Es Puig de Ses Fites (506m), d'on pogueren veure la finca de Raixeta i Bunyola. Tornaren a baixar, passant per un coll sense nom i pujaren al Puig d'es Colomer(446m). Aquí dinaren i pogueren divisar la finca de Raixa i Bunyola.

L'excursió va acabar amb una llarga baixada cap a Raixa i Can Penasso.

La propera sortida serà el 1r diumenge de Febrer i serà una sortida cultural d'Arqueologia.

Calendari senderisme 2011

Senderisme 2011

Normes bàsiques de seguretat a la muntanya.pdf